Základní pojmy
Společnost – souhrn jednotlivců jednajících s ohledem na jednání druhých; založené na určitém sociálním, kulturním a prostorovém kontextu
Socializace – proces, kdy jednotlivec integruje hodnoty od ostatních; jednotlivec se stýká s okolním světem
Sekularizace – proces zesvětšťování, odklon od církve a církevních hodnot
Industrializace – proces přeměny společnosti od zemědělské v průmyslovou; typické pro 18. až 20. století
Paradigma – úhel pohledu určený autoritou
Kultura (z pohledu sociologie) – soubor činností a výtvorů těchto činností, které lidem umožňují přežít v přírodním prostředí, spolu se souborem věr a představ, které tomuto přežití dávají smysl
Racionalismus – směr, který zdůrazňuje rozumovou složku poznání
Sociální norma – co odpovídá centrálním tendencím, ideje regulující společenské vztahy
Vznik sociologie
Za období vzniku socilogie je považované 19. století. V tomto století probíhala velká přeměna společnosti. V rámci probíhající industrializace se začalo měnit i uspořádání společnosti a jejich hodnot. Staletí předtím funkci výkladu sociálního řádu tvořilo náboženství. Následkem sekularizace ale došlo k nárustu vlivu racionalismu. Pojem sociologie poprve použil Auguste Comte ve svém díle Kurz positivní filozofie.
Auguste Comte
- Šlo mu o uspořádání sociálního jednání v rámci sociálního systému
- Pozitivismus – každá věda musí být exaktní (přesný, vědecký) a empirická (čerpající ze skutečností; využívá pozorování či eperimentu)
- Pojem sociologie – z latinského societas (společnost) a logos (věda)
Robert K. Merton
Zabýval problémem empirické a teoretické složky sociologického poznání. Empirické a teoretické složky se totiž do té doby nepropojovali.
→ Struktura sociologického poznávání
Vrstvy sociologického poznání
- empirický výzkum – díky empirickému bádání je možné získat dostatek podkladů pro rovinu poznání
- teorie středního dosahu – teorie se zabývají konkrétním tématem a vycházejí z empirických dat, které jsou k němu schromážděna
- obecná teorie – teorie a empirie musí být propojeny; z teorií se mají formulovat výzkumné hypotézy, na základě empirického ověřování mají být mohou být formulovány teoretické závěry
Sociologie jako věda
Jedna z možných definic: Sociologie je teoreticko-empirickou vědou zkoumající společenské jevy a procesy v jejich vzájemných vztazích.
Předmětem sociologického zkoumání je společnost. Společnost můžeme definovat jako souhrn jedinců jednajících s ohledem na jednání druhých v určitém prostorovém, kulturním a sociálním kontextu. Sociologie se zabývá všemi sociálními jevy a procesy, které ve společnosti nalezneme.
Sociologie – věda multiparadigmatická
- Akceptuje paralelně vedle sebe možné přístupy ke zkoumání společnosti
Funkce sociologie
- Poznávací funkce
- Deskripce – popis zkoumaného jevu
- Explanace – proč tak jsou, vysvětlení a objasnění zákonitostí
- Diagnostická funkce – identifikace problémů
- Praktická funkce – aplikace vědomostí
- Nápravná funkce – zlepšení situace
Přírodovědné předpoklady
Základní skupiny vlivů přírody na jedince:
- Biologické dispozice
- Druhové biologické dispozice – “jsem člověk nebo osel”
- Individuální biologické dispozice – pohlaví, výška, etnicita a rasa; zdravotní stav (společenské kompenzace → okraj společnosti)
- Demografické – porodnost/úmrtnost, věková skladba…
- Geografické – klimatické podmínky, poloha…
Socializace
Jde o socializační proces, který probíhá od celoživotně již od narození dítěte.
- Primární socializace = Proces během kterého se jedinec učí rozumět normám a hodnotám společnosti, učí se jazyk a zvyky. Toto období končí koncem adolescentního věku.
- Sekundární socializace = Jedinec musí reagovat na změny v sociální realitě.
Resocializace: Proces, během kterého se násilně mění hodnotové a normativní nastavení. Závadné normy a hodnoty přesměrováváme na schvalované normy a hodnoty (zločiny, prostituce…).
Zásadním aktérem socializačního procesu jsou tzv. primární skupiny. Primární skupiny tvoří obvykle rodina, školní kolektiv nebo přátelé. Tyto aspekty mají vliv na chování v budoucnosti. V rámci socializačního procesu si dítě osvojuje svůj mateřských jazyk. Do socializačního procesu v současné společnosti silně intervenují média. Dále je důležitý faktor genderové diferenciace (muž x žena).
Paradigmata sociologické teorie
Paradigma představuje specifický pohled na společnost. Každé paradigma má:
- specifickou metodou zkoumání
- sledovanou problematikou
- specifický jazyk (pojmosloví, definice)
- specifické autority (sociologové definující paradigmata)
Rozdělujeme na konsensuální, konfliktualistické a interpretativní paradigma. Každé z nich seskupuje několik teorií a snaží se vysvětlit základní principy moderní společnosti
Konsensuální paradigma
Konsensus – souhra
- 40. léta 20. století
- stavěné na vzájemné závislosti
- změna stavěna na postupném přeměně
- základním prvkem jsou normy a hodnoty
- ve společnisti existuje nepsaná úmluva
Talcott Parsons
- Teorie strukturálního funkcionalismu
- Koncept, podle kterého je společnost tvořena strukturami a ty struktury mají nějaké funkce
- Každá společnost má 4 základní potřeby
- 1) Schopnost adaptace každé společnosti saturuje ekonomický systém
- 2) Vytyčování cílů za kterými společnost jde, politickými cíli
- 3) Integrace – udržení skupiny pohromadě, sytí to sociální systém
- 4) Skryté latentní vzorce – mít návody na to jak se chovat, sytí to kulturní systém
- V AJ zkratka AGIL (adaptace, gól, integrace, latentní)
- Adaptace uspokojována kulturním systémem
- Struktura
- 1. úroveň: Behaviorální
- 2. úroveň: Systém osobností
- 3. úroveň: Sociální systém
- 4. úroveň: Soubor sdílených hodnot
R. K. Merton
- Teorie má být propojena s empirií – zkoumání dopadů na empirii
- Dysfunkce = destabilizuje společnost, co funguje pro jednoho pro jiného nefunguje
- Eufunkce = slouží ve prospěch systému
- Funkce se dělí na
- Manifestní – srozumitelné a deklarované; zřejmé (např. vláda má vládnout)
- Latentní – „skryté“, ne zcela zřejmé a deklarované; tam sociologie začíná, kde je něco skrytého (např. funkcí škol je aby dospívající nemuseli chodit do práce)
- Nezamýšlené důsledky jednání – problematické externality
- Formátovaná v 50. a 60. letech
- Autoři C. H. Homans a P. Bleu
- Kulturní antropologie
- Základní teze: chování lidí je neustálou směnou statků a služeb všeho druhu
- Lidé směňují nejen hmotné statky, služby a protišlužby, ale také úctu či přátelství
- „Koncept daru“ – cena daná příběhem, ne hodnotou – směna má symbolický význam, symbolickou hodnotu
- Můžeme vidět vlivy na
- Politická ekonomie – kouká na principy tržních vztahů, porovnávání bilance obchodů
- Sňatkový trh – porovnávání/kulkul hodnot mezi mužem a ženou
- Teorie poukazuje, že se odehrává ve 3 úrovních
- 1. úroveň: banalitní, směna zboží
- 2. úroveň: směna služeb (pomoci), já pomohu a ty jinak
- 3. úroveň: směna úcty a přátelství, směna respektu, směna sami se sebou, otázka moci co k tomu donutí
Konfliktualistické paradigma
Konflikt – spor
- 50. léta 20. století
- Vychází z předpokladu, že daná forma uspořádání společnosti vyhovuje vždy jen části zúčastněných.
- Ostatní jsou k účasti přinuceni a nemusí to být pro ně výhodné.
- V takové společnosti dochází ke konfliktům a soupeření o omezené zdroje (majetek, prestiž, moc…)
- teorie konfliktu
- tendence ke změnám
- předmětem konfliktu jsou zájmy skupiny
Lewis Coser
- Poukazuje, že význam konfliktu je zásadní pro udržování sounáležitosti v rámci skupiny.
- Konflikt s cizí skupinou pomáhá budovat soudržnost ve skupině vlastní („vnější nepřítel“).
- Pojistné ventily – které umožňují fungování společnosti přirozeným způsobem
- Dochází k uvolňování přebytečného napětí.
- Nesmí se jednat o podstatné / zásadní hodnoty společnosti.
- Nesmí jít o normativní hodnoty společnosti – může být pro společnost fatální.
- Konflikt realistický – k řešení reálně existujícího sporu, silnější zvítězí a konflikt je u konce
- Konflikt nerealistický – cílem je akt agrese sám na sobě, je potřeba agresi ventilovat, vítězství neukončuje spor – jen podporuje, o uspokojení agrese
- Konflikty v primárních skupinách
- Je potřeba je též sledovat
- Je naivní si myslet, že primární skupiny jsou vždy plné lásky; tím blíže u sebe, tím spíš hrozí konflikt
- Dramatický dynamický trojúhelník
- Zachránce x oběť x agrese
- V sekundárních vztazích může být člověk méně aktivní
- Konflikt v primární skupině – přímo se dotýká
- Konflikt v sekundární skupině – může mi to být “šumák”
- Společenství poskytující okrajové konflikty mají větší šanci zabránit konfliktům zásadním
- Totalitní společnosti konflikty potlačují, demokratické společnosti nechají dílčí konflikty plynout
Ralf Dahrendorf
- V zájmech dochází ke střetům a konfliktům
- Čerpá z teorie K. Marxe
- Reakce na změny společenských vrstev v rámci industrializace
- „Boj tříd“ – autor myšlenky tříd, třída přidává sebeidentifikaci s určitou společenskou skupinou
- rok 1957: Sociální třídy a třídní konflikty průmyslové společnosti
- Jak dochází ke společenským změnám?
- Kdo kontroluje výkon moci a kdo je z kontroly vyloučen?
- Mělo by se udržet, co v té společnosti existuje?
- Vznikají nové skupiny
- 1) Manažeři
- Třídně patří k námezdním
- Funkčně patří k výkonné moci
- Význam má bezprostřední spojitost moci
- Záleží na výkonu moci – může být i jen pověřena
- vlastníci kumulující moc
- 2) Reálný socialismus – nový pohled
- Pracovníci, dělníci – disponují pracovní sílou
- Sice není vlastnictví, ale nezaniká kontrola
- 1) Manažeři
- V otevřené společnosti dochází k rozvětvování elementárního konfliktu mezi třídami
- Zprostředkovatelem moci by měl být, nicméně je
- Eros byrokracie je stavěno na stanovení odpovědnosti, pravomocí …
- Byrokracie má sloužit – „servisní třída“
- Dělení konfliktů
- Rovnocenný konflikt – konflikt mezi osobami / skupinami na stejné úrovní
- Konflikt nadřízeného a podřízeného – „pána a sluhy“
- Konflikt mezi celkem a dílčí částí – např. mezi státem a zájmovou skupinou
- Koncept „občanské společnosti“
- Občanská společnost stojí na 3 pilířích
- Volný trh
- Demokratický mechanismus
- Občanské principy (iniciativa jednotlivců a skupin na věcích veřejných)
Interpretativní paradigma
Interpretace – jak je sdělováno, co má sdělovat
- 60. léta 20. století
- Od ideologie k běžnému životu
- Společnost existuje díky vykládání a reakcích jednotlivce
- Procesy vědomé i nevědomé
Symbolický interakcionismus
- Tak jak si lidé vykládají symboly, tak vytváří základ společenství; symbolismus → kultura
- Lidé nejednají na základě významu, ale na základě symbolů
- Věci ve společenském životě mají hodnotu takovou, jakou ji připisujeme
- Je důležitý význam a vysvětlování dané člověkem
- Významy nejsou stabilní
- Mezi představitele patří
- Ch. H. Cooley
- Zrcadlové já – jedineč čte sebe z reakcí druhých lidí
- G. H. Mead
- Sociální já – představově jedinec ve vztahu k ostatním
- E. Goffman
- Teorie sociálních rolí
- Zabýval se sociálními rolemi
- Očekávání se učíme od dětství, jsou silná
- Jsou určitá pravidla – kdo a jak respektuje sociální role (oděv…) à jde interpretoval
- Ch. H. Cooley
Etnometodologie
- Autor – H. Garfinkel
- Zabýval se tím, jaký smysl dávají lidé svým každodenním aktivitám.
Fenomenologická sociologie
- Autor – Alfred Schütz
- Zkoumá každodenní všední aktivity
- Jedinec se každodenním jednáním podílí na podobě a existenci společnosti.
- Kritické momenty
- 1) Překročenní denní rutiny
- 2) Nevysvětlitelná událost
- 3) Když se představa zhroutí sama od sebe (partnerka odejde k jinému partnerovi)
Potřeby, normy a hodnoty
- Stav závislosti na něčem, co jedinci skutečně či domněle chybí
- Mluvíme v sociologii o kultuře > normy a hodnoty
- Potřeby = absence podmínek nutných pro reprodukci dosavadního způsobu života
- Dynamika potřeb – neustále se nějaké potřeby uspokojují a následně otevírají další
Abraham Maslow
- Fyzilogické potřeby: spánek, potrava …
- Bezpeční a jistota: potřeba bezpečí, talismany (z pověrčivosti), mobil v kapse…
- Sounáležitost a láska: afiliace, přenášení mezi biologickými potomky; potřeba vědět, že někam patří
- Uznání a sebeúcta: potřebe obdivu a úspěchu
- Seberealizace: potřeba smyslupného naplnění života, realizovat své představy, vzdělávání budoucí generace
Potřeba hodnot
- Hodnoty jsou jedním ze základních stavebních kamenů kultury, respektive života společnosti
Hodnoty limitní
- Zdraví, rodinné zázemí, volnočasové aktivity
Hodnotový žebříček – čistě individuální
Ronald Inglehart
- Mezigenerační přenos (hodnot)
- Porovnával generaci 2. světové války a generace jejich potomků
- Válečná generace = materialistická
- Mladší generace = postmaterialistické
- Vyrůstali v materialistickém zabezpečí (zabezpečeno materialistickou generací) → mají hodnoty posunuty k vyššímu směřování, vyšším hodnotám
- „Tichá revoluce“ hodnot – přechod od jednoho typu hodnot k jinému
- Typicky generace hippies = materialisticky zabezpečené děti hledají vyšší hodnoty
- Odlišné hodnotové žebříčky
Typy norem
- Normy morální = jsou obsaženy v každé kultuře, silně emociální podbarvené
- Normy právní = v písemné podobě, jsou silnější než morální, zeslabuje morální normy (obcházení zákonů)
- Normy zvykové = zajištovány tradicí
“Právo je minimem morálky”
Sociální role a status
Sociální role = očekávané jednání vzhledem k sociální pozici či sociální situace
- Soubor očekávání
- Společnost není homogenní → střídání sociálních rolí
- Obsah sociálních rolí tvoří očekávání druhých
- Sociální role se učíme poznávat a naplňovat v rámci sociálizačního procesu
Sociální status = výslednice sociálních charakteristik jedince
- Souhrnné vyjádření sociální pozice v konkrétní společnosti
- Umístěný ve společenské hierarchii, celkem stabilní a měřitelný
- Váže se na něj soubor práv a povinností
- Čerpá z vzdělání, postavení v zaměstnání, ekonomické zázemí, ale i z biologických charakteristik (pohlaví, rasa…)
Připsané sociální role = aniž by o ně musel jedinec usolovat, na základě vrozených chafakteristik (pohlaví) či sociálních charakteristik (rodina)
Získané sociální role = vznikají vlastním úsilím jedince
Role vnucené = povinné vojenské služby, školní docházka (člověk se s nucenou rolí nemusí identifikovat)
E. Goffman
- Dílo: Všichni hrajeme divadlo
- Odlišné role přinášení specifickou mluvu
- Oblečení (kostýmy) / mluva / rekvizity
R. K. Merton
Konflikty rolí = myšlenka, že pojetí sociálních rolí si navzájem nevyhovují.
- Intrapersonální – uvnitř osoby, osobní konflikt jedince, potřeba se rozhodnout pro danou
- Interpersonální – mezi osobami, jiné osoby mají jiné očekávání, neshodnou se na naplňování role
R. K. Merton
Děfinoval pojem konformismus. Konformismus můžeme brát jako dodržování norem a hodnot společnosti.
Konformní – člověk co se přizpůsobuje společnosti
- Jedinec je konformní tehdy, když kulturně uznávaným způsobem usiluje o kulturně vymezené cíle
- Bez konformity není společnosti – vysoká míra diskonformity je nebezpečná společnosti
- Retreatismus (vzpoura) – když jedinec odmítá společností schvalované prostředky i cíle
- dochází k úniku, kdy bývá jedinec vyřazen ze společnosti
- Inovace – když jedinec přijme cíle ale nepříjme prostředky
- Ritualismus – přijetí kulturně vymezených prostředků a zamítnutí kulturních cílů (můžeme vidět na Vánocích)
- Retreatismus (vzpoura) – když jedinec odmítá společností schvalované prostředky i cíle
- Postoj se dá sledovat přes normy a hodnoty
Schéma souladu jedince s cíli a prostředky podle R. K. Mertona | ||
cíle | prostředky | |
Konformita | + | + |
Inovace | + | – |
Ritualismus (zvyky, co děláme i nadále) | – | + |
Retreatismus (vzpoura) | – | – |
Apatie (únik) | ø | ø |
Sociální kontrola
- Odpověď na otázky proč některé věci ve společnosti fungují.
- Mají zajišťovat stabilitu společnosti – tlačení na dodržování norem.
- Spojeno se sankcemi za nedodržování norem (formální x neformální)
- Elementární systém tabu – absolutní zákaz, je nepřekročitelné, vede k zavrhnutí společností
- Typicky jde o incest, pedofilie apod…
- Společenský normativ nepřekračují ani osoby ve spodní části společnosti (odsouzení ve vězení)
- Nemusí se o něm ani hovořit – explicitně jasné
- Veřejné mínění
- Negativní zpětná vazba
- Na základě nejbližšího okolí (rodina, přátelé, kolegové, sousedi…)
- Sociální instituce
- Sociální stálé zvyky
- Manželství
- Instituce předepisují určité chování
- Samočinná regulace (tzv. seberegulace) – kontrolo sama sebe, naučení v primární socializaci
- díky zvnitřněným hodnotám
- Mocenské nástroje – z vnějšku
- při mocenských rozhodnutích, kontrolní orgány (policie, úřady), lékaři, škola
Anomie
- Odtržení od norem ve společnosti, rozpor mezi sociálními normami a realitou
- Nedostatek sociálních vazeb mezi jednotlivci
- Sebevrah – sociální vazby? → nedostatek vazebnosti může vést k činu
Deviace
- Sociální deviace je odchýlení od sociálních norem
- Mezi deprivovanými osobami
- Je mimo standardy
- Může být negativní (častější) i pozitivní (např. striktní dodržování pravidel, workoholismus…)
Erik Erikson
Vývojová stádia člověka
- 0 – 1. rok života
- propojení matky, dítě vázané na matku
- konflikt – důvěra x nedůvěra
- problémy – procesy vedoucí k traumatizaci (oddělení od matky v porodnici, jesličky…)
- 1. – 3. rok života
- komunikační rozvoj, naučí se mluvit…
- nutnost počátečního prostoru pro autonomii, rozhodovací pravomoce – vidí, že něco může změnit;
- 3. – 6. rok života
- nutnost vnímání viny, dělám něco špatně
- v závislosti na fyzický rozdíl pohlaví
- 6. – 12. rok života
- 12. – 19. rok života
- Adolescence, konflikt s vystavovanými normami a hodnotami,
- Vede k ucelenému pohledu na sebe sama
- 19. – 25. rok života
- 25. – 50. rok života
- od 50. roku života
Peter L. Berger a Thomas Luckmann
- Teorie sociální konstrukce reality
Emoční inteligence
- Je potřeba správně interpretovat a komunikovat
- Schopnost komunikovat
- Schopnost emoce rozpoznávat a sdílet
- Emoce = velmi stabilní prvek, je potřeba s tím pracovat
- Záleží na integraci emocí do primární socializace
Socializace
- Celoživotní proces, kterým se lidé učí normám ve společnosti
- Proces, díky kterému může fungovat společnost
- Umožňuje přenos kultury mezi generacemi
- Jednotlivec x společenství
- Bez primární socializace není člověk člověkem
- Po přijetí musí člověk integrovat – jde i ven
- Proces, v němž jsou integrované normy a hodnoty přijímané společností
- Ontogeneze – vývoj jedince, vytvoření sociální integrity v rámci společnosti
- Sociogeneze – vývoj lidského druhu
- Vliv prenatálního období
Represivní socializace
- ve výchově dominují tresty a odměny
- kombinace materiální i fyzické tresty/odměny
- význam neverbální komunikace – postrky, posunky, zvuky
- komunikace obvykle jednosměrná
- základem jsou požadavky a představy socializujícího
- nedostatečně vyvinutá důvěra
- submisivita, absence samostatnosti, slabá kreativity
- nekritické siláctví
- obava ke změnám
- k orientaci na bezprostřední cíle a efekty
Participační socializace
- spolupodílení
- dominují odměny
- odměny i tresty více v rovině symbolické
- vedení dialogů
- oboustranná komunikace
- důsledky – rozvinutí autentického JÁ, rozvoj sebedůvěry, rozvinutá tolerance, dobrá racionalita
- schopnost se vyznat v sociální vztazích
- spojenou s dobrou imaginací, rozvinutá verbální komunikace
Jazyk
- Myšlení je založeno na tom, co jsme schopni slovně pojmout
- Záleží na kulturním pozadí – smysl myšlení i vnímání
- Antropocentrický aspekt – my jsme to nejlepší, ostatní nejsou dost dobří
- Záleží na sociální stratifikaci → jazyk je integrální součástí kultury i společenského vzestupu
Gender
- Označení sociální konstrukce feminity a maskuliny
- Každá kultura jinak pracuje s genderovými odlišnosti
- Silné genderové stereotypy
- Vzniká již ve výchově → odlišnost výchovy na základě pohlaví
Rodina
- Základní socializační jednotka
- Jaká je rodina, takové je dítě
Média
- Nejprve televize, později další média se stala součástí primární socializace
- Média se probourávají do čím dál mladšího věku
- Zploštění – kolice percepce dítěte (špatná prostorová koordinace)
Gender
- Zkoumá se v tzv. gender studies
- zkoumá pozice mužů a žen ve společnosti
- definuje jejich role, jejich odlišné psychické profily
- rozdělení pojmů
- pohlaví – na základě biologických a genetických předpokladů
- gender – ukazuje k sociální konstrukci, zaměřeno na hodnoty a normy spojované s muži i ženami
- ČR dlouho konzervativní – dnes stále ošemetné téma.
- Naopak za socialismu tlak na zapojení do pracovní činnosti.
- V průběhu Druhé světové války – zastávání mužských rolí ženami
- Nesocialistické země – návrat k stereotypům, ženy neprocházeli vzděláváním – vznik étosu.
- Mateřská – vývojová psychologie dětí x růst kariéry ženy (přerušení kontinuálního pracovního procesu)
- Dále tradiční pečovatelské role – ženy s dětmi nestabilní pro zaměstnavatele.
- Transsexualita x tradiční stereotypy
- Tolerance v překračování hranic – ženy
- Transdresing – spadá do transgenderu
- Narušení chromozonu určujícího pohlaví (muži XY x ženy XX)
Základní genderová diferenciace se vytváří již v průběhu primární socializace. I přes minimální rozdíly ve fyziognomii a chování batolat u chlapců i dívek bývají reakce rodičů tvořené na základě vědomosti či domnělé vědomosti o pohlaví dítěte. Dále rodiče dbají na správnou identifikaci dle pohlaví – barvy, dekorace, hračky (záleží na kultuře a zvycích). Genderový aspekt se následně projevuje ve vzdělávání.
Sandra Bem
- Jak máme vypadat, po čem máme toužit, jak máme jíst …
- Stereotypy na základě 3 paradigmat – Teorie genderových skel
- 1) Genderová polarizace
- Zásadně rozděleno hranicí co je pro muže a co pro ženu
- 2) Androcentrismus
- Normou je muž – člověk je mužského pohlaví, všechno ostatní (ženy) jsou jiné, porovnávané, odvozené
- První průzkumy na mužích, Freud apod…
- 3) Biologický esencialismus
- Všechno co děláme je řízeno tělem, založeno na konstrukci těla
- Dívčí rozvoj rychlejší (hypotéza – stabilita chromozomů XX)
- Problém – rozvoj chlapce u matky (nedostupnost muže – větší odtažitost mužů)
- 1) Genderová polarizace
Skleněný strop / skleněný výtah
- Skleněný strop – ženy
- Vidí, co by tam mělo být
- Mají sklon si ho vytvářet sami + „pánské kluby“
- Skleněný výtah – muži
- Je do něj vidět, vyzdvihuje do vyšších pozic, hlavní kvalita – jsou muži
Muži na mateřské – jen za předpokladu vyššího příjmu bývá bráno
Sociální instituce
- Obecně praktikované ustálené způsoby chování
- Slouží k naplnění reálných x fiktivních potřeb
- Formální i méně formální
- Součásti jsou sociální role
- Mechanismy, které jsou funkční
- Společnost dbá na definovatelnost, jasnost, přehlednost > vytyčování vzorů
- Funkcionální definice → mechanismy funkční z hlediska potřeb společnosti
- manželství, školství, příbuzenství, korupce…
- Antropologická definice → předpřipravené, předávané v kultuře; slouži k uspokojování individuálních potřeb
- – ??? – vytvoření know-how sám, není veřejně předáváno, ale běžně dělané (nevěra, korupce)
- Samer: sociální instituce jsou vědomé racionalizované instituce, se snahou zdůvodnění
- očekávání k určitým sociální pozicím – speciální sociální role
- Sociální instituce – popis činností, návod jak se co dělá
- Sociální organizace – konkrétní lidé, kteří to aplikují
Sociální komunikace
- Elementární nezbytní nástroj primární socializace
- Bez sociální komunikace nelze vytvářet sociální vztahy
- Smysl je orientován na druhého, interpersonální interakční proces
- Výměna znaků, která by měla být srozumitelná pro obě strany
- Sociální interakce = jakýkoliv kontakt, ke kterému dojde mezi dvěma či více jedinci (stačí i pohled nebo dotek)
- Sociální vztah = sociální interakce probíhající v konkrétním relativně pravidelném čase, prostředí, za konkrétních nastavených podmínek a okolností
- vytvoření referenčních systémů významů
- určení systému znaků označujících významy
- komunikující, kteří jsou přibližně na stejném stupni vědomostí o předmětu komunikace
- významy, které se mají sdílet
- komunikační prostředek
- sociální situace pro komunikaci
- výsledkem je porozumění
- existence zpětné vazby
3 typy sociální komunikace
- Intrapersonální komunikace – jedinec si interpretuje a vyhodnocuje informace a činí rozhodnutí, operace s myšlenkami nebo zážitky
- Interpersonální komunikace – mezi dvěma a více jednotlivci. Jedná se o osobní komunikaci formálního či neformálního charakteru
- Veřejná komunikace – probíhá ve specifických situací, kdy jedna strana spíše předává informace a druhá je přijímá
- veřejné (přednášky, setkání na veřejných prostranstvích)
- masové (prostřednictvím médií)
Verbální komunikace
- sdělování informací formou slov
- důležitý tón hlasu, hloubka, dialekt, slovní zásoba
Nonverbální komunikace
- Též neverbální komunikace
- základními formamai neverbální komunikace je mimika, gestikulace a postej těla
- věc naučenáa ovlivněná kulturou, vrozený, pouze drobný úsměv koutků při něčem dobrým je vrozený (klasický humor je naučený)
- Mimika
- pohyby obličejového svalstva
- samostatný komunikační prostředek i prostředek doprovodný k verbální komunikaci
- velmi individuálně s tímto prostředkem pracujeme
- Gestikulace
- skrze gesta
- pohyby rukou a paže
- ovlivněna rodinnými návyky i módními vlivy
- silně kulturně i historický podmíněný
- někdy náhražka při nedostatečné slovní zásobě
- Haptika
- doteky
- Tělesný postoj
- komunikaci prostřednictvím celkového fyzického postoje
- jak je jedinec natočen, zda stojí nebo sedí…
- Proxemika
- zabývá se vzdálenostmi mezi komunikujícími
- intimní zóna, do 0,5 metrů
- osobní zóna, nad 0,5 metrů, do 1,2 metru
- veřejná zóna, nad 1,2 metrů
Rodina
Rodinu můžeme brát jako základní socializační prostředek. Základním důvodem je zajištění reprodukce. Dochází zde k základním socializačním procesům. Rodina je primární sociální skupinou.
- široká rodina – mnohočlenná skupina lidí se vzájemnými příbuzenskými vazbami, můžeme brát jako samostatnou hospodářskou jednotku (v tradiční společnosti, kdy například obývali členové spolu jednu usedlost)
- nukreární rodina – nejmenší jádro, dvougenerační soužití rodičů a dětí
- tradiční model
- v rámci tradičního modelu se žena stará o domácnost a péči o rodinu
- naopak muž zajištuje příjmy
- pokud pracuje i žena, péče a starost o domácnost ženě zůstáva
- moderní model
- sociologická terminologie používá pojmu egalitární model
- pracovní či rodinná angažovanost muže či ženy je čistě na dobrovolném rozhodnutí obou
- o rodinu i příjem se rovnoceně stará muž i žena
- latentní nestabilita (skrytá nestabilita) > není takový tlak na udržení výchovy v pevném partnerském vztahu
- současné situaci se také přezdívá krize rodiny → rozpad tradičních hodnot a ohrožení stability společnosti a její reprodukce
- Mezi důvody se řadí hodnotová diskontinuita mezi rodiči a dětmi (a nové vlivy na výchovu – média, školy, zájmové skupiny či kroužky), latentní nestabilita v párovém životě (rozvodovost apod.) a emancipace žen.
- někdy se také mluví o “krizi mužství“
- diferenciaci rodinných modelů → patchworkové rodiny, domácnosti homosexuálů
- současné kulturní normy akceptují velké množství stavů v domácnostech (historicky nebývalé)
Sociální skupina
Sociální skupina může mít formální i neformální formu. Formální skupiny vznikají uměle za nějakým účelem (děti ve třídě, pracovní skupina…). Neformální skupina vzniká sponntáně na základě inicitivy nějakého člena a členů. Tyto dvě formy skupin mohou následně přejít do té druhé (z pracovní skupiny je parta přátel). I u neformálních skupin dochází k diferencování rolí a pozic. Ve skupinách vzniká společný hodnotový normativní systém, který v případě neformálních skupin může stát u zrodu. V případě formálních skupin mohou být hodnoty a normy dány např. pracovním či školním řádem.
Sociometrie – nástroj ke zkoumání sociálních skupin
Primární skupiny – dochází zde k primární socializaci
Referenční skupiny – jedinec se chce stát jejich členem
- mají významnou roli v utváření hodnotového a normativního rámce člověka
- pokud se chceme stát členem, musíme své normy a hodnoty nejprve sladit s těmi, které daná skupina sdílí
Sociální stratifikace a mobilita
Sociální stratifikace
- Hierarchické rozložení vrstev ve společnosti
- Dochází k vytváření sociálních vrstev
- Sociální vrstva – skupina lidí, kteří v dané společnosti zastávají podobnou společenskou pozici
- Sociální status – postavení jedince, na základě řady individuálních charakteristik
Příklady hierarchických systémů ve společnosti
- Kasty – silně hierarchicky uspořádané, askriptivní společnost (pevně určený, přídělený → člověk se do ní narodí), velmi těžko se mezi kastami přechází, dnes ještě přežívá v Indii
- Stavy – identifikované společenské vrstvy; identifikované právy na základě stavů; první stav – šlechta, druhý stav – církevní hodnostáři, třetí stav – měšťané, čtvrtý stav – ostatní (nejpočetnější)
- Třída – dochází zde k samoidentifikace a identifikace s normami a hodnotami dané sociální třídy (odlišnost od pojmu vrstva)
- definováno dle Marxe; děleno i na základě norem a hodnot; vytváří prostor pro budování kolektivní identity skrze zrušení soukromého vlastnictví
- Moderní společnost – určení na základě vlastního úsilí s pomocí výchozích sociálních podmínek vlastní rodiny; rozdělení na nižší, střední a vyšší vrstvy
Pohled na získání pozice
- Askriptivní společnost – pevně určená, přidělená
- Výkonová společnost – ziskaná na vlastní iniciativě jedince → současná u nás
Pierre Bourdieu
Tři druhy kapitálu – sociální, kolturní a ekonomický.
Současná společnost – buňka , nejvíce lidí – střední vrstva, zde velké množství profesí – 3 podpatra střední vrstvy
Kumulace kapitálu sociálního (možnosti sociálních vztahů a kontaktu, i pro rodinu, sociální mobilita) a kulturního (inkorporovany kulturní kapitál – vtělený, být v kontaktu s produkty dané společnost)
- kulturní kapitál
- nstitucionalizovaný kulturní kapitál – že jsem prošel danými institucemi, zda mám k dispozici dané kulturní produkty
Sociální mobilita
Jde o pohyb mezi sociálními vrstvami. Prostředky pohybu mezi vrstvami se říká mobilitní kanál. V moderní společnosti je mobilita snažší a je více mobilitních kanálů. Mobilita může být vzestupná, sestupná i dramatická (řetězec rychlejších pádů i růstů). Imobilní jedinec zastává jedinou sociální pozici.
Intragenerační mobilita – mobilita v rámci života jedince
Intergenerační mobilita – porovnání mobilit mezi generacemi jdoucími po sobě
Ostatní
Od práce emancipující k práci mizející
Dle Petra Mareše. Jde o vývoj práce ve vztahu ke společnosti.
Práce emancipující
Adam Smith: Placená práce se stala mocným nástrojem emancipace chudých.
Emancipace = vyproštění ze závislosti na někom nebo na něčem, získání svobody, společenské nezávislosti, rovných práv.
Marx: Práce vede k odcizení a profesionálnímu zotročení.
Práce nepovznášející
Taylorismus – rozložení pracovních postupů na jednotlivé operace a úkony, zkoumání a racionalizování za účelem zvyšováním pracovních výkonů, využívání prémií ke stimulaci výkonu
Fordismus – hromadná produkce, vede k standardizovaným ale levným výrobkům, jde o výnosy z rozsahu, např. Baťa ve Zlíně, Henry Ford
- Práce dala lidem sebevědomí a emancipaci. Došlo u nich ke zvýšení konzumu a kupní síly. Lidi se sjednotli v jeden celek.
Práce mizející
Díky technologiím redukce potřeby ruční práce. Expanze volného času.