Základy sociologie

Základní pojmy

Společnost – souhrn jednotlivců jednajících s ohledem na jednání druhých; založené na určitém sociálním, kulturním a prostorovém kontextu

Socializace – proces, kdy jednotlivec integruje hodnoty od ostatních; jednotlivec se stýká s okolním světem

Sekularizace – proces zesvětšťování, odklon od církve a církevních hodnot

Industrializace – proces přeměny společnosti od zemědělské v průmyslovou; typické pro 18. až 20. století

Paradigma – úhel pohledu určený autoritou

Kultura (z pohledu sociologie) – soubor činností a výtvorů těchto činností, které lidem umožňují přežít v přírodním prostředí, spolu se souborem věr a představ, které tomuto přežití dávají smysl

Racionalismus – směr, který zdůrazňuje rozumovou složku poznání

Sociální norma – co odpovídá centrálním tendencím, ideje regulující společenské vztahy

Vznik sociologie

Za období vzniku socilogie je považované 19. století. V tomto století probíhala velká přeměna společnosti. V rámci probíhající industrializace se začalo měnit i uspořádání společnosti a jejich hodnot. Staletí předtím funkci výkladu sociálního řádu tvořilo náboženství. Následkem sekularizace ale došlo k nárustu vlivu racionalismu. Pojem sociologie poprve použil Auguste Comte ve svém díle Kurz positivní filozofie.

Auguste Comte

  • Šlo mu o uspořádání sociálního jednání v rámci sociálního systému
  • Pozitivismus – každá věda musí být exaktní (přesný, vědecký) a empirická (čerpající ze skutečností; využívá pozorování či eperimentu)
  • Pojem sociologie – z latinského societas (společnost) a logos (věda)

Robert K. Merton

Zabýval problémem empirické a teoretické složky sociologického poznání. Empirické a teoretické složky se totiž do té doby nepropojovali.

Struktura sociologického poznávání

Vrstvy sociologického poznání

  1. empirický výzkum – díky empirickému bádání je možné získat dostatek podkladů pro rovinu poznání
  2. teorie středního dosahu – teorie se zabývají konkrétním tématem a vycházejí z empirických dat, které jsou k němu schromážděna
  3. obecná teorie – teorie a empirie musí být propojeny; z teorií se mají formulovat výzkumné hypotézy, na základě empirického ověřování mají být mohou být formulovány teoretické závěry

Sociologie jako věda

Jedna z možných definic: Sociologie je teoreticko-empirickou vědou zkoumající společenské jevy a procesy v jejich vzájemných vztazích.

Předmětem sociologického zkoumání je společnost. Společnost můžeme definovat jako souhrn jedinců jednajících s ohledem na jednání druhých v určitém prostorovém, kulturním a sociálním kontextu. Sociologie se zabývá všemi sociálními jevy a procesy, které ve společnosti nalezneme.

Sociologie – věda multiparadigmatická

  • Akceptuje paralelně vedle sebe možné přístupy ke zkoumání společnosti

Funkce sociologie

  • Poznávací funkce
    • Deskripce – popis zkoumaného jevu
    • Explanace – proč tak jsou, vysvětlení a objasnění zákonitostí
  • Diagnostická funkce – identifikace problémů
  • Praktická funkce – aplikace vědomostí
  • Nápravná funkce – zlepšení situace

Přírodovědné předpoklady

Základní skupiny vlivů přírody na jedince:

  • Biologické dispozice
    • Druhové biologické dispozice – “jsem člověk nebo osel”
    • Individuální biologické dispozice – pohlaví, výška, etnicita a rasa; zdravotní stav (společenské kompenzace → okraj společnosti)
  • Demografické – porodnost/úmrtnost, věková skladba…
  • Geografické – klimatické podmínky, poloha…

Socializace

Jde o socializační proces, který probíhá od celoživotně již od narození dítěte.

  1. Primární socializace = Proces během kterého se jedinec učí rozumět normám a hodnotám společnosti, učí se jazyk a zvyky. Toto období končí koncem adolescentního věku.
  2. Sekundární socializace = Jedinec musí reagovat na změny v sociální realitě.

Resocializace: Proces, během kterého se násilně mění hodnotové a normativní nastavení. Závadné normy a hodnoty přesměrováváme na schvalované normy a hodnoty (zločiny, prostituce…).

Zásadním aktérem socializačního procesu jsou tzv. primární skupiny. Primární skupiny tvoří obvykle rodina, školní kolektiv nebo přátelé. Tyto aspekty mají vliv na chování v budoucnosti. V rámci socializačního procesu si dítě osvojuje svůj mateřských jazyk. Do socializačního procesu v současné společnosti silně intervenují média. Dále je důležitý faktor genderové diferenciace (muž x žena).

Paradigmata sociologické teorie

Paradigma představuje specifický pohled na společnost. Každé paradigma má:

  • specifickou metodou zkoumání
  • sledovanou problematikou
  • specifický jazyk (pojmosloví, definice)
  • specifické autority (sociologové definující paradigmata)

Rozdělujeme na konsensuálníkonfliktualistické a interpretativní paradigma. Každé z nich seskupuje několik teorií a snaží se vysvětlit základní principy moderní společnosti

Konsensuální paradigma

Konsensus – souhra

  • 40. léta 20. století
  • stavěné na vzájemné závislosti
  • změna stavěna na postupném přeměně
  • základním prvkem jsou normy a hodnoty
  • ve společnisti existuje nepsaná úmluva

Talcott Parsons

  • Teorie strukturálního funkcionalismu
  • Koncept, podle kterého je společnost tvořena strukturami a ty struktury mají nějaké funkce
  • Každá společnost má 4 základní potřeby
    • 1) Schopnost adaptace každé společnosti saturuje ekonomický systém
    • 2) Vytyčování cílů za kterými společnost jde, politickými cíli
    • 3) Integrace – udržení skupiny pohromadě, sytí to sociální systém
    • 4) Skryté latentní vzorce – mít návody na to jak se chovat, sytí to kulturní systém
  • V AJ zkratka AGIL (adaptace, gól, integrace, latentní)
  • Adaptace uspokojována kulturním systémem
  • Struktura
    • 1. úroveň: Behaviorální
    • 2. úroveň: Systém osobností
    • 3. úroveň: Sociální systém
    • 4. úroveň: Soubor sdílených hodnot

R. K. Merton

  • Teorie má být propojena s empirií – zkoumání dopadů na empirii
  • Dysfunkce = destabilizuje společnost, co funguje pro jednoho pro jiného nefunguje
  • Eufunkce = slouží ve prospěch systému
  • Funkce se dělí na
    • Manifestní – srozumitelné a deklarované; zřejmé (např. vláda má vládnout)
    • Latentní – „skryté“, ne zcela zřejmé a deklarované; tam sociologie začíná, kde je něco skrytého (např. funkcí škol je aby dospívající nemuseli chodit do práce)
  • Nezamýšlené důsledky jednání – problematické externality

Teorie sociální směny

  • Formátovaná v 50. a 60. letech
  • Autoři C. H. Homans a P. Bleu
  • Kulturní antropologie
  • Základní teze: chování lidí je neustálou směnou statků a služeb všeho druhu
  • Lidé směňují nejen hmotné statky, služby a protišlužby, ale také úctu či přátelství
  • Koncept daru“ – cena daná příběhem, ne hodnotou – směna má symbolický význam, symbolickou hodnotu
  • Můžeme vidět vlivy na
    • Politická ekonomie – kouká na principy tržních vztahů, porovnávání bilance obchodů
    • Sňatkový trh – porovnávání/kulkul hodnot mezi mužem a ženou
  • Teorie poukazuje, že se odehrává ve 3 úrovních
    • 1. úroveň: banalitní, směna zboží
    • 2. úroveň: směna služeb (pomoci), já pomohu a ty jinak
    • 3. úroveň: směna úcty a přátelství, směna respektu, směna sami se sebou, otázka moci co k tomu donutí

Konfliktualistické paradigma

Konflikt – spor

  • 50. léta 20. století
  • Vychází z předpokladu, že daná forma uspořádání společnosti vyhovuje vždy jen části zúčastněných.
  • Ostatní jsou k účasti přinuceni a nemusí to být pro ně výhodné.
  • V takové společnosti dochází ke konfliktům a soupeření o omezené zdroje (majetek, prestiž, moc…)
  • teorie konfliktu
    • tendence ke změnám
    • předmětem konfliktu jsou zájmy skupiny

Lewis Coser

  • Poukazuje, že význam konfliktu je zásadní pro udržování sounáležitosti v rámci skupiny.
  • Konflikt s cizí skupinou pomáhá budovat soudržnost ve skupině vlastní („vnější nepřítel“).
  • Pojistné ventily – které umožňují fungování společnosti přirozeným způsobem
    • Dochází k uvolňování přebytečného napětí.
    • Nesmí se jednat o podstatné / zásadní hodnoty společnosti.
    • Nesmí jít o normativní hodnoty společnosti – může být pro společnost fatální.
  • Konflikt realistický – k řešení reálně existujícího sporu, silnější zvítězí a konflikt je u konce
  • Konflikt nerealistický – cílem je akt agrese sám na sobě, je potřeba agresi ventilovat, vítězství neukončuje spor – jen podporuje, o uspokojení agrese
  • Konflikty v primárních skupinách
    • Je potřeba je též sledovat
    • Je naivní si myslet, že primární skupiny jsou vždy plné lásky; tím blíže u sebe, tím spíš hrozí konflikt
    • Dramatický dynamický trojúhelník
      • Zachránce x oběť x agrese
    • V sekundárních vztazích může být člověk méně aktivní
      • Konflikt v primární skupině – přímo se dotýká
      • Konflikt v sekundární skupině – může mi to být “šumák”
  • Společenství poskytující okrajové konflikty mají větší šanci zabránit konfliktům zásadním
  • Totalitní společnosti konflikty potlačují, demokratické společnosti nechají dílčí konflikty plynout

Ralf Dahrendorf

  • V zájmech dochází ke střetům a konfliktům
  • Čerpá z teorie K. Marxe
    • Reakce na změny společenských vrstev v rámci industrializace
    • Boj tříd“ – autor myšlenky tříd, třída přidává sebeidentifikaci s určitou společenskou skupinou
  • rok 1957: Sociální třídy a třídní konflikty průmyslové společnosti
    • Jak dochází ke společenským změnám?
    • Kdo kontroluje výkon moci a kdo je z kontroly vyloučen?
    • Mělo by se udržet, co v té společnosti existuje?
    • Vznikají nové skupiny
      • 1) Manažeři
        • Třídně patří k námezdním
        • Funkčně patří k výkonné moci
        • Význam má bezprostřední spojitost moci
        • Záleží na výkonu moci – může být i jen pověřena
        • vlastníci kumulující moc
      • 2) Reálný socialismus – nový pohled
        • Pracovníci, dělníci – disponují pracovní sílou
        • Sice není vlastnictví, ale nezaniká kontrola
  • V otevřené společnosti dochází k rozvětvování elementárního konfliktu mezi třídami
  • Zprostředkovatelem moci by měl být, nicméně je
    • Eros byrokracie je stavěno na stanovení odpovědnosti, pravomocí …
    • Byrokracie má sloužit – „servisní třída“
  • Dělení konfliktů
    • Rovnocenný konflikt – konflikt mezi osobami / skupinami na stejné úrovní
    • Konflikt nadřízeného a podřízeného – „pána a sluhy“
    • Konflikt mezi celkem a dílčí částí – např. mezi státem a zájmovou skupinou
  • Koncept „občanské společnosti
  • Občanská společnost stojí na 3 pilířích
    • Volný trh
    • Demokratický mechanismus
    • Občanské principy (iniciativa jednotlivců a skupin na věcích veřejných)

Interpretativní paradigma

Interpretace – jak je sdělováno, co má sdělovat

  • 60. léta 20. století
  • Od ideologie k běžnému životu
  • Společnost existuje díky vykládání a reakcích jednotlivce
  • Procesy vědomé i nevědomé

Symbolický interakcionismus

  • Tak jak si lidé vykládají symboly, tak vytváří základ společenství; symbolismus → kultura
  • Lidé nejednají na základě významu, ale na základě symbolů
  • Věci ve společenském životě mají hodnotu takovou, jakou ji připisujeme
  • Je důležitý význam a vysvětlování dané člověkem
  • Významy nejsou stabilní
  • Mezi představitele patří
    • Ch. H. Cooley
      • Zrcadlové já – jedineč čte sebe z reakcí druhých lidí
    • G. H. Mead
      • Sociální já – představově jedinec ve vztahu k ostatním
    • E. Goffman
      • Teorie sociálních rolí
      • Zabýval se sociálními rolemi
      • Očekávání se učíme od dětství, jsou silná
      • Jsou určitá pravidla – kdo a jak respektuje sociální role (oděv…) à jde interpretoval

Etnometodologie

  • Autor – H. Garfinkel
  • Zabýval se tím, jaký smysl dávají lidé svým každodenním aktivitám.

Fenomenologická sociologie

  • Autor – Alfred Schütz
  • Zkoumá každodenní všední aktivity
  • Jedinec se každodenním jednáním podílí na podobě a existenci společnosti.
  • Kritické momenty
    • 1) Překročenní denní rutiny
    • 2) Nevysvětlitelná událost
    • 3) Když se představa zhroutí sama od sebe (partnerka odejde k jinému partnerovi)

 

Potřeby, normy a hodnoty

  • Stav závislosti na něčem, co jedinci skutečně či domněle chybí
  • Mluvíme v sociologii o kultuře > normy a hodnoty
  • Potřeby = absence podmínek nutných pro reprodukci dosavadního způsobu života
  • Dynamika potřeb – neustále se nějaké potřeby uspokojují a následně otevírají další

Abraham Maslow

  • Fyzilogické potřeby: spánek, potrava …
  • Bezpeční a jistota: potřeba bezpečí, talismany (z pověrčivosti), mobil v kapse…
  • Sounáležitost a láska: afiliace, přenášení mezi biologickými potomky; potřeba vědět, že někam patří
  • Uznání a sebeúcta: potřebe obdivu a úspěchu
  • Seberealizace: potřeba smyslupného naplnění života, realizovat své představy, vzdělávání budoucí generace

Potřeba hodnot

  • Hodnoty jsou jedním ze základních stavebních kamenů kultury, respektive života společnosti

Hodnoty limitní

  • Zdraví, rodinné zázemí, volnočasové aktivity

Hodnotový žebříček – čistě individuální

Ronald Inglehart

  • Mezigenerační přenos (hodnot)
  • Porovnával generaci 2. světové války a generace jejich potomků
    • Válečná generace = materialistická
    • Mladší generace = postmaterialistické
      • Vyrůstali v materialistickém zabezpečí (zabezpečeno materialistickou generací) → mají hodnoty posunuty k vyššímu směřování, vyšším hodnotám
      • „Tichá revoluce“ hodnot – přechod od jednoho typu hodnot k jinému
      • Typicky generace hippies = materialisticky zabezpečené děti hledají vyšší hodnoty
    • Odlišné hodnotové žebříčky

Typy norem

  • Normy morální = jsou obsaženy v každé kultuře, silně emociální podbarvené
  • Normy právní = v písemné podobě, jsou silnější než morální, zeslabuje morální normy (obcházení zákonů)
  • Normy zvykové = zajištovány tradicí

 

“Právo je minimem morálky”

Sociální role a status

Sociální role = očekávané jednání vzhledem k sociální pozici či sociální situace

  • Soubor očekávání
  • Společnost není homogenní → střídání sociálních rolí
  • Obsah sociálních rolí tvoří očekávání druhých
  • Sociální role se učíme poznávat a naplňovat v rámci sociálizačního procesu

Sociální status = výslednice sociálních charakteristik jedince

  • Souhrnné vyjádření sociální pozice v konkrétní společnosti
  • Umístěný ve společenské hierarchii, celkem stabilní a měřitelný
  • Váže se na něj soubor práv a povinností
  • Čerpá z vzdělání, postavení v zaměstnání, ekonomické zázemí, ale i z biologických charakteristik (pohlaví, rasa…)

Připsané sociální role = aniž by o ně musel jedinec usolovat, na základě vrozených chafakteristik (pohlaví) či sociálních charakteristik (rodina)

Získané sociální role = vznikají vlastním úsilím jedince

Role vnucené = povinné vojenské služby, školní docházka (člověk se s nucenou rolí nemusí identifikovat)

E. Goffman

  • Dílo: Všichni hrajeme divadlo
  • Odlišné role přinášení specifickou mluvu
  • Oblečení (kostýmy) / mluva / rekvizity

R. K. Merton

Konflikty rolí = myšlenka, že pojetí sociálních rolí si navzájem nevyhovují.

  • Intrapersonální – uvnitř osoby, osobní konflikt jedince, potřeba se rozhodnout pro danou
  • Interpersonální – mezi osobami, jiné osoby mají jiné očekávání, neshodnou se na naplňování role

Konformita a sociální kontrola

R. K. Merton

Děfinoval pojem konformismus. Konformismus můžeme brát jako dodržování norem a hodnot společnosti.

Konformní – člověk co se přizpůsobuje společnosti

  • Jedinec je konformní tehdy, když kulturně uznávaným způsobem usiluje o kulturně vymezené cíle
  • Bez konformity není společnosti – vysoká míra diskonformity je nebezpečná společnosti
    • Retreatismus (vzpoura) – když jedinec odmítá společností schvalované prostředky i cíle
      • dochází k úniku, kdy bývá jedinec vyřazen ze společnosti
    • Inovace – když jedinec přijme cíle ale nepříjme prostředky
    • Ritualismus – přijetí kulturně vymezených prostředků a zamítnutí kulturních cílů (můžeme vidět na Vánocích)
  • Postoj se dá sledovat přes normy a hodnoty

 

Schéma souladu jedince s cíli a prostředky podle R. K. Mertona
cíle prostředky
Konformita + +
Inovace +
Ritualismus (zvyky, co děláme i nadále) +
Retreatismus (vzpoura)
Apatie (únik) ø ø

Sociální kontrola

  • Odpověď na otázky proč některé věci ve společnosti fungují.
  • Mají zajišťovat stabilitu společnosti – tlačení na dodržování norem.
  • Spojeno se sankcemi za nedodržování norem (formální x neformální)

3 mechanismy sociální kontroly

  • Elementární systém tabu – absolutní zákaz, je nepřekročitelné, vede k zavrhnutí společností
    • Typicky jde o incest, pedofilie apod…
    • Společenský normativ nepřekračují ani osoby ve spodní části společnosti (odsouzení ve vězení)
    • Nemusí se o něm ani hovořit – explicitně jasné
  • Veřejné mínění
    • Negativní zpětná vazba
    • Na základě nejbližšího okolí (rodina, přátelé, kolegové, sousedi…)
  • Sociální instituce
    • Sociální stálé zvyky
    • Manželství
    • Instituce předepisují určité chování

Formy sociální kontroly

  • Samočinná regulace (tzv. seberegulace) – kontrolo sama sebe, naučení v primární socializaci
    • díky zvnitřněným hodnotám
  • Mocenské nástroje – z vnějšku
    • při mocenských rozhodnutích, kontrolní orgány (policie, úřady), lékaři, škola

Anomie

  • Odtržení od norem ve společnosti, rozpor mezi sociálními normami a realitou
  • Nedostatek sociálních vazeb mezi jednotlivci
  • Sebevrah – sociální vazby? → nedostatek vazebnosti může vést k činu

Deviace

  • Sociální deviace je odchýlení od sociálních norem
  • Mezi deprivovanými osobami
  • Je mimo standardy
  • Může být negativní (častější) i pozitivní (např. striktní dodržování pravidel, workoholismus…)

Erik Erikson

Vývojová stádia člověka

  • 0 – 1. rok života
    • propojení matky, dítě vázané na matku
    • konflikt – důvěra x nedůvěra
    • problémy – procesy vedoucí k traumatizaci (oddělení od matky v porodnici, jesličky…)
  • 1. – 3. rok života
    • komunikační rozvoj, naučí se mluvit…
    • nutnost počátečního prostoru pro autonomii, rozhodovací pravomoce – vidí, že něco může změnit;
  • 3. – 6. rok života
    • nutnost vnímání viny, dělám něco špatně
    • v závislosti na fyzický rozdíl pohlaví
  • 6. – 12. rok života
  • 12. – 19. rok života
    • Adolescence, konflikt s vystavovanými normami a hodnotami,
    • Vede k ucelenému pohledu na sebe sama
  • 19. – 25. rok života
  • 25. – 50. rok života
  • od 50. roku života

Peter L. Berger a Thomas Luckmann

  • Teorie sociální konstrukce reality

Emoční inteligence

  • Je potřeba správně interpretovat a komunikovat
  • Schopnost komunikovat
  • Schopnost emoce rozpoznávat a sdílet
  • Emoce = velmi stabilní prvek, je potřeba s tím pracovat
  • Záleží na integraci emocí do primární socializace

Socializace

  • Celoživotní proces, kterým se lidé učí normám ve společnosti
  • Proces, díky kterému může fungovat společnost
  • Umožňuje přenos kultury mezi generacemi
  • Jednotlivec x společenství
  • Bez primární socializace není člověk člověkem
  • Po přijetí musí člověk integrovat – jde i ven
  • Proces, v němž jsou integrované normy a hodnoty přijímané společností
  • Ontogeneze – vývoj jedince, vytvoření sociální integrity v rámci společnosti
  • Sociogeneze – vývoj lidského druhu
  • Vliv prenatálního období

Represivní socializace

  • ve výchově dominují tresty a odměny
  • kombinace materiální i fyzické tresty/odměny
  • význam neverbální komunikace – postrky, posunky, zvuky
  • komunikace obvykle jednosměrná
  • základem jsou požadavky a představy socializujícího
  • nedostatečně vyvinutá důvěra
  • submisivita, absence samostatnosti, slabá kreativity
  • nekritické siláctví
  • obava ke změnám
  • k orientaci na bezprostřední cíle a efekty

Participační socializace

  • spolupodílení
  • dominují odměny
  • odměny i tresty více v rovině symbolické
  • vedení dialogů
  • oboustranná komunikace
  • důsledky – rozvinutí autentického JÁ, rozvoj sebedůvěry, rozvinutá tolerance, dobrá racionalita
  • schopnost se vyznat v sociální vztazích
  • spojenou s dobrou imaginací, rozvinutá verbální komunikace

Vlivy na socializaci

Jazyk

  • Myšlení je založeno na tom, co jsme schopni slovně pojmout
  • Záleží na kulturním pozadí – smysl myšlení i vnímání
  • Antropocentrický aspekt – my jsme to nejlepší, ostatní nejsou dost dobří
  • Záleží na sociální stratifikaci → jazyk je integrální součástí kultury i společenského vzestupu

Gender

  • Označení sociální konstrukce feminity a maskuliny
  • Každá kultura jinak pracuje s genderovými odlišnosti
  • Silné genderové stereotypy
  • Vzniká již ve výchově → odlišnost výchovy na základě pohlaví

Rodina

  • Základní socializační jednotka
  • Jaká je rodina, takové je dítě

Média

  • Nejprve televize, později další média se stala součástí primární socializace
  • Média se probourávají do čím dál mladšího věku
  • Zploštění – kolice percepce dítěte (špatná prostorová koordinace)

Gender

  • Zkoumá se v tzv. gender studies
    • zkoumá pozice mužů a žen ve společnosti
    • definuje jejich role, jejich odlišné psychické profily
    • rozdělení pojmů
      • pohlaví – na základě biologických a genetických předpokladů
      • gender – ukazuje k sociální konstrukci, zaměřeno na hodnoty a normy spojované s muži i ženami
  • ČR dlouho konzervativní – dnes stále ošemetné téma.
    • Naopak za socialismu tlak na zapojení do pracovní činnosti.
  • V průběhu Druhé světové války – zastávání mužských rolí ženami
    • Nesocialistické země – návrat k stereotypům, ženy neprocházeli vzděláváním – vznik étosu.
  • Mateřská – vývojová psychologie dětí x růst kariéry ženy (přerušení kontinuálního pracovního procesu)
    • Dále tradiční pečovatelské role – ženy s dětmi nestabilní pro zaměstnavatele.
  • Transsexualita x tradiční stereotypy
  • Tolerance v překračování hranic – ženy
  • Transdresing – spadá do transgenderu
  • Narušení chromozonu určujícího pohlaví (muži XY x ženy XX)

Základní genderová diferenciace se vytváří již v průběhu primární socializace. I přes minimální rozdíly ve fyziognomii a chování batolat u chlapců i dívek bývají reakce rodičů tvořené na základě vědomosti či domnělé vědomosti o pohlaví dítěte. Dále rodiče dbají na správnou identifikaci dle pohlaví – barvy, dekorace, hračky (záleží na kultuře a zvycích). Genderový aspekt se následně projevuje ve vzdělávání.

Sandra Bem

  • Jak máme vypadat, po čem máme toužit, jak máme jíst …
  • Stereotypy na základě 3 paradigmat – Teorie genderových skel
    • 1) Genderová polarizace
      • Zásadně rozděleno hranicí co je pro muže a co pro ženu
    • 2) Androcentrismus
      • Normou je muž – člověk je mužského pohlaví, všechno ostatní (ženy) jsou jiné, porovnávané, odvozené
      • První průzkumy na mužích, Freud apod…
    • 3) Biologický esencialismus
      • Všechno co děláme je řízeno tělem, založeno na konstrukci těla
      • Dívčí rozvoj rychlejší (hypotéza – stabilita chromozomů XX)
      • Problém – rozvoj chlapce u matky (nedostupnost muže – větší odtažitost mužů)

Skleněný strop / skleněný výtah

  • Skleněný strop – ženy
    • Vidí, co by tam mělo být
    • Mají sklon si ho vytvářet sami + „pánské kluby“
  • Skleněný výtah – muži
    • Je do něj vidět, vyzdvihuje do vyšších pozic, hlavní kvalita – jsou muži

Muži na mateřské – jen za předpokladu vyššího příjmu bývá bráno

Sociální instituce

  • Obecně praktikované ustálené způsoby chování
  • Slouží k naplnění reálných x fiktivních potřeb
  • Formální i méně formální
  • Součásti jsou sociální role
  • Mechanismy, které jsou funkční
  • Společnost dbá na definovatelnost, jasnost, přehlednost > vytyčování vzorů
  • Funkcionální definice → mechanismy funkční z hlediska potřeb společnosti
    • manželství, školství, příbuzenství, korupce…
  • Antropologická definice → předpřipravené, předávané v kultuře; slouži k uspokojování individuálních potřeb
  • – ??? – vytvoření know-how sám, není veřejně předáváno, ale běžně dělané (nevěra, korupce)
  • Samer: sociální instituce jsou vědomé racionalizované instituce, se snahou zdůvodnění
  • očekávání k určitým sociální pozicím – speciální sociální role
  • Sociální instituce – popis činností, návod jak se co dělá
  • Sociální organizace – konkrétní lidé, kteří to aplikují

Sociální komunikace

  • Elementární nezbytní nástroj primární socializace
  • Bez sociální komunikace nelze vytvářet sociální vztahy
  • Smysl je orientován na druhého, interpersonální interakční proces
  • Výměna znaků, která by měla být srozumitelná pro obě strany
  • Sociální interakce = jakýkoliv kontakt, ke kterému dojde mezi dvěma či více jedinci (stačí i pohled nebo dotek)
  • Sociální vztah = sociální interakce probíhající v konkrétním relativně pravidelném čase, prostředí, za konkrétních nastavených podmínek a okolností

Předpoklady sociální komunikace

  1. vytvoření referenčních systémů významů
  2. určení systému znaků označujících významy
  3. komunikující, kteří jsou přibližně na stejném stupni vědomostí o předmětu komunikace
  4. významy, které se mají sdílet
  5. komunikační prostředek
  6. sociální situace pro komunikaci
  7. výsledkem je porozumění
  8. existence zpětné vazby

3 typy sociální komunikace

  1. Intrapersonální komunikace – jedinec si interpretuje a vyhodnocuje informace a činí rozhodnutí, operace s myšlenkami nebo zážitky
  2. Interpersonální komunikace – mezi dvěma a více jednotlivci. Jedná se o osobní komunikaci formálního či neformálního charakteru
  3. Veřejná komunikace – probíhá ve specifických situací, kdy jedna strana spíše předává informace a druhá je přijímá
    1. veřejné (přednášky, setkání na veřejných prostranstvích)
    2. masové (prostřednictvím médií)

Verbální komunikace

  • sdělování informací formou slov
    • důležitý tón hlasu, hloubka, dialekt, slovní zásoba

Nonverbální komunikace

  • Též neverbální komunikace
  • základními formamai neverbální komunikace je mimika, gestikulace a postej těla
  • věc naučenáa ovlivněná kulturou, vrozený, pouze drobný úsměv koutků při něčem dobrým je vrozený (klasický humor je naučený)
  • Mimika
    • pohyby obličejového svalstva
    • samostatný komunikační prostředek i prostředek doprovodný k verbální komunikaci
    • velmi individuálně s tímto prostředkem pracujeme
  • Gestikulace
    • skrze gesta
    • pohyby rukou a paže
    • ovlivněna rodinnými návyky i módními vlivy
    • silně kulturně i historický podmíněný
    • někdy náhražka při nedostatečné slovní zásobě
  • Haptika
    • doteky
  • Tělesný postoj
    • komunikaci prostřednictvím celkového fyzického postoje
    • jak je jedinec natočen, zda stojí nebo sedí…
  • Proxemika
    • zabývá se vzdálenostmi mezi komunikujícími
    • intimní zóna, do 0,5 metrů
    • osobní zóna, nad 0,5 metrů, do 1,2 metru
    • veřejná zóna, nad 1,2 metrů

Rodina

Rodinu můžeme brát jako základní socializační prostředek. Základním důvodem je zajištění reprodukce. Dochází zde k základním socializačním procesům. Rodina je primární sociální skupinou.

  • široká rodina – mnohočlenná skupina lidí se vzájemnými příbuzenskými vazbami, můžeme brát jako samostatnou hospodářskou jednotku (v tradiční společnosti, kdy například obývali členové spolu jednu usedlost)
  • nukreární rodina – nejmenší jádro, dvougenerační soužití rodičů a dětí
  • tradiční model
    • v rámci tradičního modelu se žena stará o domácnost a péči o rodinu
    • naopak muž zajištuje příjmy
    • pokud pracuje i žena, péče a starost o domácnost ženě zůstáva
  • moderní model
    • sociologická terminologie používá pojmu egalitární model
    • pracovní či rodinná angažovanost muže či ženy je čistě na dobrovolném rozhodnutí obou
    • o rodinu i příjem se rovnoceně stará muž i žena
  • latentní nestabilita (skrytá nestabilita) > není takový tlak na udržení výchovy v pevném partnerském vztahu
  • současné situaci se také přezdívá krize rodiny → rozpad tradičních hodnot a ohrožení stability společnosti a její reprodukce
    • Mezi důvody se řadí hodnotová diskontinuita mezi rodiči a dětmi (a nové vlivy na výchovu – média, školy, zájmové skupiny či kroužky), latentní nestabilita v párovém životě (rozvodovost apod.) a emancipace žen.
    • někdy se také mluví o “krizi mužství
  • diferenciaci rodinných modelů → patchworkové rodiny, domácnosti homosexuálů
    • současné kulturní normy akceptují velké množství stavů v domácnostech (historicky nebývalé)

Sociální skupina

Sociální skupina může mít formální i neformální formu. Formální skupiny vznikají uměle za nějakým účelem (děti ve třídě, pracovní skupina…). Neformální skupina vzniká sponntáně na základě inicitivy nějakého člena a členů. Tyto dvě formy skupin mohou následně přejít do té druhé (z pracovní skupiny je parta přátel). I u neformálních skupin dochází k diferencování rolí a pozic. Ve skupinách vzniká společný hodnotový normativní systém, který v případě neformálních skupin může stát u zrodu. V případě formálních skupin mohou být hodnoty a normy dány např. pracovním či školním řádem.

Sociometrie – nástroj ke zkoumání sociálních skupin

Primární skupiny – dochází zde k primární socializaci

Referenční skupiny – jedinec se chce stát jejich členem

  • mají významnou roli v utváření hodnotového a normativního rámce člověka
  • pokud se chceme stát členem, musíme své normy a hodnoty nejprve sladit s těmi, které daná skupina sdílí

Sociální stratifikace a mobilita

Sociální stratifikace

  • Hierarchické rozložení vrstev ve společnosti
  • Dochází k vytváření sociálních vrstev
  • Sociální vrstva – skupina lidí, kteří v dané společnosti zastávají podobnou společenskou pozici
  • Sociální status – postavení jedince, na základě řady individuálních charakteristik

Příklady hierarchických systémů ve společnosti

  • Kasty – silně hierarchicky uspořádané, askriptivní společnost (pevně určený, přídělený → člověk se do ní narodí), velmi těžko se mezi kastami přechází, dnes ještě přežívá v Indii
  • Stavy – identifikované společenské vrstvy; identifikované právy na základě stavů; první stav – šlechta, druhý stav – církevní hodnostáři, třetí stav – měšťané, čtvrtý stav – ostatní (nejpočetnější)
  • Třída – dochází zde k samoidentifikace a identifikace s normami a hodnotami dané sociální třídy (odlišnost od pojmu vrstva)
    • definováno dle Marxe; děleno i na základě norem a hodnot; vytváří prostor pro budování kolektivní identity skrze zrušení soukromého vlastnictví
  • Moderní společnost – určení na základě vlastního úsilí s pomocí výchozích sociálních podmínek vlastní rodiny; rozdělení na nižší, střední a vyšší vrstvy

Pohled na získání pozice

  • Askriptivní společnost – pevně určená, přidělená
  • Výkonová společnost – ziskaná na vlastní iniciativě jedince → současná u nás

Pierre Bourdieu

Tři druhy kapitálu – sociální, kolturní a ekonomický.

Současná společnost – buňka , nejvíce lidí – střední vrstva, zde velké množství profesí – 3 podpatra střední vrstvy

Kumulace kapitálu sociálního (možnosti sociálních vztahů a kontaktu, i pro rodinu, sociální mobilita) a kulturního (inkorporovany kulturní kapitál – vtělený, být v kontaktu s produkty dané společnost)

  • kulturní kapitál
  • nstitucionalizovaný kulturní kapitál – že jsem prošel danými institucemi, zda mám k dispozici dané kulturní produkty

Sociální mobilita

Jde o pohyb mezi sociálními vrstvami. Prostředky pohybu mezi vrstvami se říká mobilitní kanál. V moderní společnosti je mobilita snažší a je více mobilitních kanálů. Mobilita může být vzestupná, sestupná i dramatická (řetězec rychlejších pádů i růstů). Imobilní jedinec zastává jedinou sociální pozici.

Intragenerační mobilita – mobilita v rámci života jedince

Intergenerační mobilita – porovnání mobilit mezi generacemi jdoucími po sobě

Ostatní

Od práce emancipující k práci mizející

Dle Petra Mareše. Jde o vývoj práce ve vztahu ke společnosti.

Práce emancipující

Adam Smith: Placená práce se stala mocným nástrojem emancipace chudých.

Emancipace = vyproštění ze závislosti na někom nebo na něčem, získání svobody, společenské nezávislosti, rovných práv.

Marx: Práce vede k odcizení a profesionálnímu zotročení.

Práce nepovznášející

Taylorismus – rozložení pracovních postupů na jednotlivé operace a úkony, zkoumání a racionalizování za účelem zvyšováním pracovních výkonů, využívání prémií ke stimulaci výkonu

Fordismus – hromadná produkce, vede k standardizovaným ale levným výrobkům, jde o výnosy z rozsahu, např. Baťa ve Zlíně, Henry Ford

  • Práce dala lidem sebevědomí a emancipaci. Došlo u nich ke zvýšení konzumu a kupní síly. Lidi se sjednotli v jeden celek.

Práce mizející

Díky technologiím redukce potřeby ruční práce. Expanze volného času.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.