Multimédia = skloubení několika základních komunikačních prostředků, působících současně na lidské smysly
- Zahrnuje například: fotografie, video, grafiky, zvuk…
Základní terminologie
- Média – cokoli, co zprostředkuje nějakou informaci a tím se podílí na komunikaci (zvuk, obraz, video, animace, text)
- Multimédia – integrální (celistvé) spojení médií
- Polymédia – spojení několika médií, které spolu nevytvářejí integrální celek
- Hypertext – hlavní důraz na informace soustředěné v textu. Nelineární způsob strukturování textu. Obsahuje tzv. hyperlinky (hypertextové odkazy)
- Hypermédia – nelineární médium informací, které obsahuje grafiku, zvuk, video, prostý text a je zde umožněn pohyb v „informačním prostoru“ pomocí odkazů. Jde o sloučení hypertextu a multimédií.
Impuls pro rozvoj multimédii → rozvoj ICT
Rozdělení počítačové grafiky:
- rastrová (bitmapová, “pixelová”)
- obraz je složen z jednotlivých bodů (pixelů)
- pixelizace – dochází k tomu při přibližování souboru
- běžné formáty: jpg, png, gif, raw
- programy: Zoner Photostudio, Adobe Photoshop
- vektorová
- uložena ve formě rovnic a matematických předpisů popisujících jednotlivé objekty (vykreslení do bodů a křivek)
- lze zvětšovat bez ztráty kvality
- nelze uložit fotografii
- běžné formáty: al, svg
- využití: loga, ilustrace, font
- programy: Adobe Illustrator, Inkscape
- 3D grafika
- kombinuje vektor i rastr
- vektor – wireframe model (drátěný model)
- rastr – textura
- rendering (renderování) – vykreslení dvourozměrného obrazu na základě modelu scény
a dalších informací (polohy pozorovatele, textur, osvětlení a stínování → převedení 3D modelu na 2D obraz
- kombinuje vektor i rastr
Barevné modely a barvy:
- RGB – aditivní míchání barev
- jednotlivé složky barev se sčítají
- jako míchání světel reflektorů svítících na jedno místo
- finální barvu skládají 3 barvy základní
- červená, modrá a zelená (red, green, blue)
- použití: fotky, digitální multimédia (zobrazení na monitoru)
- HEX – hexadecimální / kódové označení RGB barev
- CMYK – subtraktivní míchání barev
- při subtraktivním míchání barev se barevné složky odčítají
- jako překrývání barevných fólií
- základní barvy: azurová, purpurová, žlutá (cyan, magenta, yellow) + černá
- použití: tiskové podklady – pro tisk
- HSB (HSV)
- odstín (Hue), sytost (Saturation), jas (Brightness)
- HSB model více odráží vnímání barev člověkem
- definuje odstín, nasycení a jas
- PANTONE
- paleta předem určených standardizovaných odstínů → má přesně stanovenou recepturu a získá se tím přesně definovaný a opakovaně dosažitelný odstín
- vzorníky PANTONE barev obsahují atraktivní barvy nedosažitelné soutiskem běžných a výtažkových barev
- základní systém: 18 barev → další barvy vznikají mícháním základních barev
- vzorníky mají mnohem více barev → např. z roku 2016 obsahuje 1867 barev
Barevní schémata
- jednobarevné (monochromatické) schéma
- schéma příbuzných (analogových) barev
- trojúhelníkové (triadické) barevné schéma
- schéma doplňkových (komplementárních) barev
Na co je potřeba dát pozor
- psychologie barev (co v nás evokují, co vyjadřují)
Logo
- grafické ztvárnění názvu organizace obohacené o piktogram (jako také český výraz grafická značka)
- logotyp: originálně graficky upravený název organizace neobsahující piktogram
- piktogram: obrazový symbol,
- mělo by se dělat ve vektoru
- barevnost loga
- mělo by vycházet z logomanuálu
- mělo by být jasně definované
- logomanuál: dokument popisující používání loga a definující jeho grafické možnosti
Jaké by mělo být:
- zapamatovatelné
- jednoduché
- originální
- nadčasové
Vizitka
- podoba vizitky by měla být v souladu s firemní image a zásadami corporate identity
- tiskne se na papír s vyšší gramáží (silnější) – obvykle 200 až 300 g/m2
- při tvorbě vizitky s barevným pozadím až do okrajů, je potřeba při návrhu používat používat spadávky (bleeds)
Velikost vizitek
- obvykle vychází ze standardního rozměru
- Standardní rozměry vizitek v ČR je 90 × 50 mm
- Dalším často používaným rozměrem je euro formát 85 x 54 mm
Virtuální realita