Základy multimédií

Multimédia = skloubení několika základních komunikačních prostředků, působících současně na lidské smysly

  • Zahrnuje například: fotografie, video, grafiky, zvuk…

Základní terminologie

  • Média – cokoli, co zprostředkuje nějakou informaci a tím se podílí na komunikaci (zvuk, obraz, video, animace, text)
  • Multimédia – integrální (celistvé) spojení médií
  • Polymédia – spojení několika médií, které spolu nevytvářejí integrální celek
  • Hypertext – hlavní důraz na informace soustředěné v textu. Nelineární způsob strukturování textu. Obsahuje tzv. hyperlinky (hypertextové odkazy)
  • Hypermédia – nelineární médium informací, které obsahuje grafiku, zvuk, video, prostý text a je zde umožněn pohyb v „informačním prostoru“ pomocí odkazů. Jde o sloučení hypertextu a multimédií.

Impuls pro rozvoj multimédii → rozvoj ICT

Rozdělení počítačové grafiky:

  • rastrová (bitmapová, “pixelová”)
    • obraz je složen z jednotlivých bodů (pixelů)
    • pixelizace – dochází k tomu při přibližování souboru
    • běžné formáty: jpg, png, gif, raw
    • programy: Zoner Photostudio, Adobe Photoshop
  • vektorová
    • uložena ve formě rovnic a matematických předpisů popisujících jednotlivé objekty (vykreslení do bodů a křivek)
    • lze zvětšovat bez ztráty kvality
    • nelze uložit fotografii
    • běžné formáty: al, svg
    • využití: loga, ilustrace, font
    • programy: Adobe Illustrator, Inkscape
  • 3D grafika
    • kombinuje vektor i rastr
      • vektor – wireframe model (drátěný model)
      • rastr – textura
    • rendering (renderování) – vykreslení dvourozměrného obrazu na základě modelu scény
      a dalších informací (polohy pozorovatele, textur, osvětlení a stínování → převedení 3D modelu na 2D obraz

Barevné modely a barvy:

  • RGB – aditivní míchání barev
    • jednotlivé složky barev se sčítají
    • jako míchání světel reflektorů svítících na jedno místo
    • finální barvu skládají 3 barvy základní
      • červená, modrá a zelená (red, green, blue)
    • použití: fotky, digitální multimédia (zobrazení na monitoru)
    • HEX – hexadecimální / kódové označení RGB barev
  • CMYK – subtraktivní míchání barev
    • při subtraktivním míchání barev se barevné složky odčítají
    • jako překrývání barevných fólií
    • základní barvy: azurová, purpurová, žlutá (cyan, magenta, yellow) + černá
    • použití: tiskové podklady – pro tisk
  • HSB (HSV)
    • odstín (Hue), sytost (Saturation), jas (Brightness)
    • HSB model více odráží vnímání barev člověkem
    • definuje odstín, nasycení a jas
  • PANTONE
    • paleta předem určených standardizovaných odstínů → má přesně stanovenou recepturu a získá se tím přesně definovaný a opakovaně dosažitelný odstín
    • vzorníky PANTONE barev obsahují atraktivní barvy nedosažitelné soutiskem běžných a výtažkových barev
    • základní systém: 18 barev → další barvy vznikají mícháním základních barev
      • vzorníky mají mnohem více barev → např. z roku 2016 obsahuje 1867 barev

Barevní schémata

  • jednobarevné (monochromatické) schéma
  • schéma příbuzných (analogových) barev
  • trojúhelníkové (triadické) barevné schéma
  • schéma doplňkových (komplementárních) barev

Na co je potřeba dát pozor

  • psychologie barev (co v nás evokují, co vyjadřují)

Logo

  • grafické ztvárnění názvu organizace obohacené o piktogram (jako také český výraz grafická značka)
  • logotyp: originálně graficky upravený název organizace neobsahující piktogram
  • piktogram: obrazový symbol,
  • mělo by se dělat ve vektoru
  • barevnost loga
    • mělo by vycházet z logomanuálu
    • mělo by být jasně definované
  • logomanuál: dokument popisující používání loga a definující jeho grafické možnosti

Jaké by mělo být:

  • zapamatovatelné
  • jednoduché
  • originální
  • nadčasové

Vizitka

  • podoba vizitky by měla být v souladu s firemní image a zásadami corporate identity
  • tiskne se na papír s vyšší gramáží (silnější) – obvykle 200 až 300 g/m2
  • při tvorbě vizitky s barevným pozadím až do okrajů, je potřeba při návrhu používat používat spadávky (bleeds)

Velikost vizitek

  • obvykle vychází ze standardního rozměru
  • Standardní rozměry vizitek v ČR je 90 × 50 mm
  • Dalším často používaným rozměrem je euro formát 85 x 54 mm

Virtuální realita

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.